Unaloműzés

Várjuk minden olyan beküldéseiteket a netavision@gmail.com címre, melyek az unalom elleni hasznos elfoglaltságot tud nyújtani, vagy épp kihívás elé állítja az elménket.

Ne maradj le!

2010.10.21. 10:00 Felcser

Csütörtöki rejtvény: Vándorok vitája

Három vándor érkezik egymás után egy fogadóba, és a pultnál együtt várják a fogadóst. A fogadós sajnos rossz hírrel érkezik, minden szoba foglalt. Mivel ebben az időszakban éjjelente viharos erejű szél tombol. és sokat esik az eső, a fogadós mégis megpróbál valahogy szállást találni éjszakára a vándoroknak. Az istállófiú szobájában van egy üres ágy; az elsőként érkezett vándor alhat ott. A másodikként érkezett alhat az istállóban, a harmadik pedig alhat a disznóólban, az még mindig melegebb és szárazabb, mint odakint.

A vándorok azonban elkezdtek vitatkozni az alábbiak szerint:
Áron:   Én érkeztem elsőnek.
Béla:    Nem igaz, én voltam az első.
Csaba: Nem úgy volt, én jöttem először.
Áron:   Hazudsz! Én jöttem elsőnek, ahogy már az előbb is mondtam.
Csaba: Ööö, nem Béla jött másodiknak.
Béla:    Ez igaz.

A fogadós tudta, hogy a vándorok közül az egyik mindig igazat mond, a másik mindig hazudik, a harmadik mondatai pedig szigorúan váltakozva hol igazak, hol hamisak.
Kit hová szállásol el a fogadós?

 

Előzőheti rejtvény Álombéli élet megoldás:

Abból, hogy az illető azt hitte, hogy ő nappali típusú, és ébren volt, mindössze csak annyi következik, hogy ő nem éjszakai típusú, aki aludt. Így három lehetőség van.
1. Az illető éjszakai típusú, és ébren volt (hiedelme hamis).
2. Az illető nappali típusú, és aludt (hiedelme hamis).
3. Az illető nappali típusú, és ébren volt (hiedelme hamis).

Most tegyük fel, hogy megmondtam a barátomnak, hagy az illető nappali vagy éjszakai típusú; lehetséges, hogy ezután már meg tudta volna oldani a rejtvényt? Nos, ez attól függene, hogy mit mondtam neki. Ha azt mondtam volna neki, hogy éjszakai típusú, akkor ebből tudhatta volna, hogy az (1) eset az egyetlen lehetőség, vagyis az illető ébren volt. Ha viszont azt mondtam volna neki, hogy az illető nappali típusú, akkor ez az (1) lehetőséget kizárja, de marad a (2) és (3) eset, és a barátom semmiképpen nem tudhatta volna, hogy a kettő közül melyik teljesül, így nem tudta volna megoldani a feladatot.

A barátom viszont nem is azt kérdezte, hogy az illető nappali vagy éjszakai típusú, hanem azt, hogy meg lehetne-e oldani a feladatot, ha elárulnám, hogy az illető nappali vagy éjszakai típusú-e. Ha az illető nappali típusú lenne, akkor nemmel kell válaszolnom a barátom kérdésére (hiszen amint láttuk, ha megmondanám, hogy az, illető nappali típusú, akkor nem lehet megoldani a feladatot), de ha az illető éjszakai típusú, akkor igent kell válaszolnom (hiszen amint láttuk, ha azt mondanám, hogy az illető éjszakai típusú, akkor meg lehetne oldani a feladatot).
Tehát mivel a barátom rájött, hogy az illető éjszakai típusú, és ébren volt, nyilván igent válaszoltam.

Szólj hozzá!

Címkék: logika


A bejegyzés trackback címe:

https://unalomuzes.blog.hu/api/trackback/id/tr792387407

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása